[tornar al quadern central]

 

     

AC TRANS FERIAS INTERNACIONALES
Premi a l'empresa sense fronteres

. AC Trans Ferias Internacionales, SCCL

Any de creació: 1995
Sòcies principals: Carmen Pérez i M. Àngels Calderón
Activitat: coordinació, transport i serveis logístics a fires internacionals
Nombre de treballadors: tres, més contractacions temporals
Facturació: 59 milions (1997)
Telèfon: 93 274 15 89

 

Carmen Pérez
i M. Àngels Calderón: :

"ACTRANS no es limita a transportar material. La nostra oferta és un combinat de transport i serveis logístics a fires, amb tots els serveis que això comporta. Els articles van directament a la fira sense passar per magatzems intermedis. Sabem on és la mercaderia en cada moment i fem un seguiment de tot el procés".
"Ens agraden els clients-amics. Els cuidem molt. La gent agraeix molt que estiguis per ella, que li truquis... Ens desplacem a les fires per donar assitència ‘in situ’. Un dels nostres objectius és fidelitzar el client. Tothom sap el que costa trobar un client nou, però mantenir-lo és fàcil si les coses es fan be i no et passes amb la factura".
"És un món dur i mai no pots abaixar la guàrdia. La gent inverteix molts diners per exposar a fires i no vol arriscar-se".
"Tot i que no som llicenciades universitàries, de vegades hem hagut de dir que sí. Una vegada, l’Àngels discutia uns detalls amb el patró d’un camió, i aquest li va dir: ‘¡Es nota que has estudiat a l’Esade!’".

A peu d’estand

Ara que tenen una cartera de 350 clients, la M. Àngels Calderón i la Carmen Pérez ja gosen dir que elles són AC Trans Ferias Internacionales (ACTRANS). "Fins ara, no donàvem explicacions, perquè el món dels negocis és molt cruel", assenyalen. "Començar des de zero i aconseguir que confiïn en tu és molt difícil. Més encara si ets una dona. I sobretot quan es tracta de fires, perquè un racó en un recinte firal costa millions de pessetes".

Per no deixar lloc a dubtes, el calendari laboral que tenen al despatx està presidit per un dels lemes del 68: "Siguem realistes, demanem l’impossible". Sigui com sigui, en només tres anys, aquesta societat cooperativa integrada per tres persones ha passat del nivell zero a fer-se càrrec de tot el pavelló automobilístic espanyol per a l’Automechanika de Frankfurt, o a transportar els picassos d’una col·lecció privada a la Fira d’Art de Colònia. Un balanç on, fins al maig del 1998, figuren 113 certàmens firals d’Europa, Amèrica del Nord i del Sud, Àsia i Àfrica: des de Cebu (Filipines) a Chicago, des de Singapur fins a Johannesburg, des de Dubai (Emirats Àrabs Units) a Mèxic.

ACTRANS es dedica al transport i la prestació de serveis logístics a empreses que desitgen exposar els seus productes a qualsevol fira del món. Carmen Pérez i M. Àngels Calderón, les seves promotores, van decidir especialitzar-se en aquest camp quan van coincidir en una empresa de transports. "De tant en tant, un client demanava transport a una fira, i ens adonàvem que no es podia donar el mateix tractament al material, que havia de ser un servei específic. Llavors vam pensar que aquesta via tenia possibilitats".

El tractament específic de què parlen abasta totes les necessitats que planteja un procés d’aquestes característiques: el transport aeri, marítim i terrestre; la descàrrega directa a la fira; les grues o personal auxiliar per muntar i desmuntar l’estand; l’emmagatzematge dels embalatges buits i, si calen, els tràmits duaners o fins i tot la contractació d’intèrprets, per posar alguns exemples.

A aquesta oferta, Pérez i Calderón li han imprès un segell propi, barreja de perfeccionisme i d’atenció al client. És la marca de la casa i, segurament, un dels factors que expliquen l’èxit d’ACTRANS. Especialment en un sector com el del transport, "que és una selva", diuen, i on mana la forta competència en preus.

ACTRANS treballa sovint amb agents oficials del sector, com ara l’Instituto Español de Comercio Exterior o les associacions de fabricants, i també ho ha fet amb les cambres de comerç de Vigo, Guipúscoa i Biscaia. Però la seva assignatura pendent és col·laborar amb la Cambra de Comerç i amb la Fira de Barcelona. "El tòpic que ningú és profeta a la seva terra és en aquest cas realitat", asseguren.