english


portada

ENTREVISTA BREU



portada de BMM
correu
arxiu

Joan Oller:
"Volem fer entrar a més gent a l'edifici de la música"

ENTREVISTA: JORDI CASANOVAS

Joan Oller i Cuartero (Barcelona, 1967) no pensava que la música arribaria a ser el centre de la seva activitat professional. Llicenciat en Ciències Econòmiques i en Filosofia, va estudiar també música i va exercir en el camp amateur fins que el 1995, després de passar per Barcelona Activa com a director de divisió, es va fer càrrec de la gerència de l'Orquestra Simfònica del Vallès. Més tard ocuparia el mateix lloc a l'Orquestra Pablo Sarasate de Pamplona i a la Simfònica de Castella i Lleó. El passat mes de març va ser nomenat director general del Consorci de l'Auditori i l'Orquestra, l'òrgan responsable de la gestió del gran centre musical de les Glòries i de la seva formació resident, l'Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC).

Quines són les línies d'actuació que s'ha fixat?

L'objectiu principal i de fons és acostar la música al màxim nombre de persones. Es tracta de donar prioritat al vessant educatiu, amb activitats específicament dedicades als escolars, les famílies i la gent gran, i, d'altra banda, fer molt entenedores les produccions habituals. Això no vol dir desenvolupar un repertori senzill, sinó ben explicat. En aquesta tasca de fer entrar més gent en l'edifici de la música cal aconseguir també que no es quedin només a la porta, amb aquelles quatre o cinc grans obres que coneix tothom i que agraden a tothom, sinó que passin cap a dins i coneguin les diferents habitacions de la casa.

Com es concreta aquest projecte en l'aspecte educatiu?

L'Auditori té en marxa un programa pedagògic molt ambiciós, que inclou encàrrecs a una sèrie de compositors perquè facin música específicament adreçada als escolars. Durant el primer any han passat per aquests concerts més de 55.000 persones, entre escolars i familiars; és un impacte molt positiu, que ens ha dut a programar-ne en més quantitat per a la temporada 2001-02. El seu contingut varia molt en funció dels grups d'edat a què s'adrecen, però l'element comú a tots és la combinació de l'aspecte pedagògic i el lúdic. Volem que els assistents s'ho passin bé amb la música; però, a més, que aquesta experiència deixi un pòsit en ells.

I pel que fa a la programació de l'OBC?

Hem creat les sèries temàtiques per facilitar l'accés als concerts d'acord amb les diferents preferències musicals. Hi ha un nou abonament, el Clàssic Espectacular, que substitueix el de Música d'Espectacle. És una selecció de concerts que inclou dos de música de pel·lícules i d'altres del repertori clàssic caracteritzats per l'existència d'un element espectacular. De vegades es tracta d'obres molt populars com ara el Bolero de Ravel o els Carmina Burana d'Orff, però també hi ha obres menys conegudes.
Cal destacar també el cicle Grans Pianistes amb l'OBC. A més, mantenim els abonaments a la carta, que permeten al públic triar tots els concerts als quals vol assistir. Crec que en el futur tots els abonaments seran així; la seva flexibilitat els fa idonis per als temps actuals.

En conjunt, el nombre de concerts serà una mica inferior al de temporades passades. Quin és el motiu?
Aquesta reducció l'hem aconseguit incloent el Festival Mozart i la sèrie Música d'Espectacle en la programació regular, i es deu a la necessitat que l'OBC dediqui més esforços a activitats organitzades per l'Auditori, com les del Servei Educatiu o el Festival de Músiques Contemporànies. Pel que fa als altres cicles organitzats per l'Auditori, hem hagut d'interrompre la major part dels que es feien a la Sala Polivalent a causa de la continuació de les obres de l'edifici. Es mantenen les activitats de format gran, com el Cicle de Jazz i el de Músiques del Món, i també alguna cosa de cambra per no perdre tot el públic d'aquesta especialitat.

En quina mesura la situació física de l'Auditori dificulta la seva inserció en la vida ciutadana?

És cert que hi ha una percepció general de llunyania de l'Auditori, sobretot en comparació d'institucions com el Palau o el Liceu, encara que estem exactament a dues parades de metro del centre de la ciutat. En part això s'anirà arreglant tot sol, però nosaltres ajudarem amb serveis addicionals que facin que la gent s'hi senti a gust. Aquesta nova temporada posem en marxa una Guarderia de les Arts per facilitar l'assistència dels pares als concerts de matí i tarda, i oferim al públic uns tiquets amb descompte per fer l'aperitiu o un ressopó. A Madrid la distància que hi ha del centre a l'Auditorio Nacional és molt més gran que aquí, i no obstant això l'equipament ja està perfectament integrat en la ciutat. Crec que nosaltres guanyarem aquesta batalla molt abans. Malgrat tot, durant
l'any 2000 van passar per l'Auditori 378.000 persones davant de les 275.000 del primer any de funcionament, i s'hi van fer un total de 354 concerts. Això mostra que ja té una presència important en la vida ciutadana.

S'ha referit abans a la continuació de les obres de l'Auditori. Hi ha un calendari definit per al seu acabament?

L'Escola Superior de Música és la que posa en marxa aquest procés, i hem d'intentar que tota la resta segueixi, de manera que es pugui atacar conjuntament amb la Sala de Cambra i el Museu de Música. Ens agradaria que les noves instal·lacions entressin en servei el 2004, una data emblemàtica per a Barcelona.